Συνέντευξη του Δ/ντη σπουδών του Ηea

Συνέντευξη του Διευθυντή Σπουδών του Homo educandus-αγωγή κ. Απόστολου Πλαστήρα. Η συνέντευξη δόθηκε στο ενημερωτικό περιοδικό parakato.gr

 

Κύριε Πλαστήρα νέα προσπάθεια στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης καταμεσής της οικονομικής κρίσης;

Βεβαίως. Νέα προσπάθεια με καινούργια πρόσωπα αλλά και παλιούς γνωστούς και καταξιωμένους συναδέλφους. Ο ενθουσιασμός και η εμπειρία μαζί. Όλοι αναγνωρίζουμε ότι στη βάση της οικονομικής κρίσης βρίσκεται μια μεγάλη κρίση αξιών για την κοινωνία και την καμπή του πολιτισμού μας. Όλοι επίσης αναγνωρίζουμε ότι το επόμενο βήμα θα πρέπει να είναι ανοδικό, αυτό που λέμε ανάπτυξη.

Πίσω από όλα αυτά όμως βρίσκεται η παιδεία και τα πολλά προβλήματά της. Εάν θέλουμε να δούμε τι θα συμβεί στο μέλλον πρέπει να κοιτάξουμε προς το μέρος των παιδιών και να αναλάβουμε δράση. Η παθητική απαρίθμηση των προβλημάτων ασφαλώς δεν δίνει λύσεις.

Εσείς προσωπικά προέρχεσθε από τον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης αφού επί σειρά δεκαπέντε ετών συνεργαζόσασταν με άλλο ιδιωτικό σχολείο της περιοχής. Κάποιοι θεώρησαν ανέντιμη την αποχώρησή σας και την ίδρυση ενός νέου σχολείου.

Ανέντιμο είναι να μένεις κάπου όπου διαφωνείς ριζικά, μόνο και μόνο για βιοποριστικούς λόγους, παραμερίζοντας τις απόψεις και την ιδεολογία σου. Ο εκπαιδευτικός οφείλει να παραδίδει μαθήματα πρώτα με το παράδειγμά του και δευτερευόντως με τα λόγια του.

Δεν νομίζετε ότι τα υφιστάμενα ιδιωτικά σχολεία είναι ήδη πολλά για την περιοχή μας;

Αν ήταν δόκιμο να χρησιμοποιήσω ορολογία εμπορικού δικαίου θα έλεγα ότι ο ανταγωνισμός ποτέ δεν έβλαψε τον καταναλωτή. Πράγματι, αφού ανακοινώσαμε την τιμολογιακή μας πολιτική, η οποία είναι εναρμονισμένη στα δεδομένα της εποχής, βλέπουμε και τα υπόλοιπα εκπαιδευτήρια να μας ακολουθούν ανακοινώνοντας μειώσεις στα δίδακτρα τους. Αυτό λειτουργεί προς όφελος του οικογενειακού προϋπολογισμού που είναι ήδη βεβαρημένος.

Επίσης θεωρώ ότι ο χώρος της εκπαίδευσης έχει πολλά περιθώρια ποιοτικής αναβάθμισης και καινοτομιών και προς αυτή την κατεύθυνση κινείται η δική μας πρόταση. Χτίζουμε το σχολείο του μέλλοντος που στηρίζεται σε πανανθρώπινες αξίες.

Πώς κρίνετε τις αλλαγές στον χώρο της εκπαίδευσης;

Ο χώρος της εκπαίδευσης αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε μια δίνη μεταβολών που βασίζονται σε οικονομοτεχνικά κριτήρια. Αυτό είναι λάθος προσέγγιση στον πιο νευραλγικό κατά τη γνώμη μου τομέα μιας κοινωνίας. Το εκπαιδευτικό έργο δεν παράγεται από μηχανές αλλά από ανθρώπους. Οι εκπαιδευτικοί μέσα σε αυτό το κλίμα ανασφάλειας που βιώνουν, δεν έχουν την απαραίτητη ηρεμία και νηφαλιότητα που απαιτείται από έναν δάσκαλο ώστε να αποδώσει τα αναμενόμενα μέσα στην τάξη αλλά να μεταδώσει μέσα στην τάξη με την σειρά του ηρεμία στον μαθητή.

Βεβαίως η αξιολόγηση είναι ένα μείζον θέμα αξιοκρατίας, την οποία ένα σχολείο θα πρέπει να διδάσκει με το παράδειγμα του ούτως ή άλλως, αλλά οι κριθέντες ως άξιοι θα πρέπει να αμείβονται αξιοπρεπώς και να αισθάνονται αξιοπρεπείς .

Με ποιες λέξεις θα περιγράφατε το ιδανικό σχολείο;

Δύσκολο. Η έννοια του σχολείου στις λεπτομέρειές της είναι δύσκολο να περιγραφεί καθώς διαφέρει από εποχή σε εποχή και από τον ένα πολιτισμό στον άλλο. Υπάρχουν όμως κάποιες βασικές αρετές που πρέπει να χαρακτηρίζουν την λειτουργία της κοινωνίας του σχολείου κι αυτές είναι διαχρονικές: αξιοκρατία, κανόνες, όρια, αλληλοσεβασμός, ελευθερία απόψεων, ιεραρχία, μεσότητα.

Τελευταία άφησα την ερώτηση που αφορά την προέλευση της επωνυμίας του σχολείου. Γιατί επιλέξατε το Homo educandus – Αγωγή;

Μας εκφράζει απόλυτα. Επιπλέον αποτελεί φόρο τιμής στον αείμνηστο καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών Δημήτρη Λιαντίνη που ενέπνευσε με την διδασκαλία του -και συνεχίζει με το συγγραφικό του έργο- γενιές δασκάλων.

Σας διαβάζω ενδεικτικά αποσπάσματα από το έργο του «Homo educandus – η φιλοσοφία της αγωγής»

«Η αγωγή είναι επίδραση. Η επίδραση που συνειδητά και ευμέθοδα ασκεί η πρεσβύτερη στη νεότερη ηλικία».

 «Πλην του ανθρώπου, κανένα άλλο είδος ζωής δεν συσχετίζεται με το φαινόμενο της αγωγής . Το περιστέρι αντιλαμβάνεται και εκτελεί την εντολή : «ράμφισε», δεν δύναται όμως να μεταπηδήσει γλωσσικά στη θέση του εντολέα! Ο πίθηκος από το να μάθει να ξύνει το μολύβι έως το να προφέρει ανθρώπινα «ξύνω το μολύβι» απέχει έτη φωτός!»

Δεκτικός αγωγής είναι μόνον ο άνθρωπος, ο Homo educandus!!

 

 

Κοινοποίηση:

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Εγγραφείτε στο μηνιαίο newsletter μας

Για να μαθαίνετε τα νέα του σχολείου μας και τα τελευταία ενδιαφέροντα άρθρα του HEAculture